Rzym: śnieg w środku lata!

Anomalia pogodowa w Rzymie: po kilku dniach antycyklonu Lucyfer, który przesunął nad Półwysep Apeniński masy gorącego, suchego powietrza znad Afryki, w nocy z 5 na 6 sierpnia w centrum Rzymu miała miejsce dziwna anomalia pogodowa. Spadł śnieg.


Koniec świata? Katastrofa naturalna? Cud Papieża Franciszka?
Nie, to obchodzony co roku na placu pod bazyliką Santa Maria Maggiore il miracolo della neve, cud śniegu. Przypomina niezwykłą legendę, według której w 352 roku papieżowi Liberiuszowi miała ukazać się we śnie Matka Boska prosząc, by w miejscu, w którym w środku lata spadnie śnieg, wybudował poświęcony jej kultowi kościół. Rankiem, 5 sierpnia 352 roku, śnieg pobielił Wzgórze Eskwilińskie, miejsce, w którym dziś podziwiać możemy właśnie Bazylikę Matki Bożej Większej.
Co roku, 5 sierpnia, na pamiątkę tych wydarzeń, Rzymianie oraz liczni turyści przybywają na plac pod Bazyliką, aby uczestniczyć kolejny raz w cudzie śniegu: z armatek wystrzeliwany jest sztuczny śnieg, a z Kopuły Bazyliki podobno spadają białe płatki kwiatów (tak twierdzą przewodniki, ja żadnych płatków nie widziałam). Opad sztucznego śniegu jest punktem kulminacyjnym koncertu religijnego pod Bazyliką, ale jak możecie się domyślić, koncertu słuchał tylko mój mąż kompozytor. Ja i reszta świata robiliśmy zdjęcia ;)




Pomyślałam, że tym postem rozpocznę serię krótki wpisów poświęconych znanym i mniej znanym tradycjom i obrzędom, w które obfituje kultura włoska. Właściwie każde miasteczko może poszczycić się sagrami, obrzędami czy festynem, często związanymi właśnie z kultem maryjnym czy uczczeniem patrona miasta. Warto wiedzieć, kiedy wybrać się w konkretny region, by móc czerpać w pełni z bogactwa kultury włoskiej.
Jeśli braliście udział w jakimś ciekawym wydarzeniu we Włoszech, dajcie znać w komentarzu (nie trzeba się logować, można zostawić anonimowo). Chętnie dowiem się czegoś nowego!


Komentarze

Moje zdjęcie
Paulina
Ciao a tutti! Lektorka języka włoskiego, pasjonatka kultury i języka Włoch oraz metodyki nauczania języków obcych. Spotkać mnie można w najlepszych szkołach językowych Krakowa, a ostatnio również na youtube (italyolo!). Gdy mogę, uciekam do Włoch ;) Zapraszam do obserwowania moich poczynań w sieci, a także na lekcje ze mną w Krakowie i na Skype! ;)

Zajrzyj jeszcze tu!